Årets Mensapris går till ekonomiprofessorn Micael Dahlen med motiveringen: "Micael Dahlen kan som ingen annan visa på, locka fram och skapa nya tankar, stora som små. Med professorns exakthet och konstnärens vilda glädje får han sina ord och gärningar att tränga in i både hjärta och hjärna."
- Jag har så många olika bollar och tankar i mitt huvud som kan bli till spännande möten. Men jag växte upp i en tid när det endast fanns ett rätt i skolan. Det gjorde att jag kunde bli sittande i ett eget klassrum för att inte störa de andra. Så jag försökte under många år få bukt med det. Det var inte förrän jag förlikade mig med detta som jag kunde nå ett framgångsfullt koncept, säger Micael Dahlen.
Micael Dahlen är född 1973 och är ekonom, författare och professor i ekonomi vid Handelshögskolan i Stockholm. Det är dock inte ett intresse för pengar som gör att han forskar och utbildar i affärs- och värdeskapande med utgångspunkt i konsumentbeteende, utan hans nyfikenhet på människor. Han har publicerat vetenskapliga artiklar om kreativitet, innovationer, varumärken, media och socialpsykologi, samt skrivit ett antal böcker, varav ”Kaosologi”, ”Monster” och ”Nextopia” är de mest kända. Han har vunnit ett flertal utmärkelser, bland annat Ranked Top Speaker No 1. Sweden, Emerald Literati Network Award for Excellence, Handelshögskolans forskningspris, Årets supertalang inom akademien (VA), nominerad till business professor of the year av The Economist m.fl. Den 27 maj mottog han även årets Mensapris på Mensas årsmöte i Eskilstuna.
- Att få det här priset betyder jättemycket för mig och gör mig barnsligt uppspelt. Det är första gången jag får ett pris som jag tror direkt har att göra med studsbollen av alla tankar och idéer i mitt huvud. Tidigare pris som jag har mottagit har mer känts som att jag har fått trots detta. Jag känner att jag delar priset med den lilla kille som jag var för länge sedan, säger Micael Dahlen.
Micael föreläser till största del internationellt och för flertalet branscher inom näringslivet, ideella organisationer, politiker och skolor. Hans bästa råd för att lyckas med affärer precis som med politik eller allt annat i livet är att inte bara skapa pengar utan värde. Att inte alltid separera sådant som har att göra med yrke och ekonomi och privatliv och välmående.
- Jag har fått en tydligare och mer omhuldande bild av vad Mensa gör nu när jag träffat flera människor från föreningen. Det handlar mindre om att sätta diagnos eller ett iq-värde för sakens skull, utan istället få ett grepp om saker som flera brottas med, att hitta ett sätt att göra av sina möjligheter, säger Micael Dahlen.
Mensa Sveriges ordförande Monika Orski tillsammans med pristagaren Micael Dahlen.
Fotograf: Leon Pavlov